Varen op de ijsmeren Lake Tasman en wandelen naar Kea View 21-02-2016

21 februari 2016 - Mount Cook, Nieuw-Zeeland

Wat is niet mooier dan wakker te worden met een heldere Mount Cook die vol ligt met sneeuw. Snel ontbijten, maar helaas we zijn maar met drie personen aan het ontbijt. Noes heeft migraine en kan vandaag niet mee. Dat is balen voor haar, maar ook voor ons. Is toch niet gezellig om iemand achter te laten.

imageimageimageqimageWe gaan naar de activiteiten desk in het hotel om in te checken. Kom ik tot de ontdekking dat ik mijn zonnebril vergeten ben en mijn flesje water. Mees is zo lief om deze even te halen! In de bus wordt er veel verteld over het ontstaan van het meer en hoe alle wanden en rotsen zijn gevormd. Er komt via een mooie waterval ook veel smeltwater naar beneden. Als we bij de shelter zijn aangekomen moeten we nog 20 minuten naar de boot wandelen.

image

imageEn dan de eerste blik op het meer het Tasman Lake, grijs/wit water met enorme ijsbergen en drijvende ijsbergjes! Zo mooi om te zien, kijk zelf maar op de foto's.  Het blauw wat we op de gletsjer gezien hebben, zien we nu terug in de bergjes.
We worden verdeeld over drie boten en uiteindelijk varen we weg. Van de ijsbergen zie je maar 10% en 90% zit onder het water. Logisch dus de uitdrukking "het topje van de ijsberg zien". Als het ijs door de zon smelt, lijkt het ijs net op een diamant. Het ijs er onder is compact en glas helder.

imageimage

Onze gids haalt een brok uit het water en we mogen van het ijs proeven! Smaakt naar helder water, dus naar niks, maar wel grappig om te doen. Na ongeveer een half uur drie kwartier krijgt onze gids de melding dat het ijs gaat schuiven en dat we terug moeten komen. Aangezien er de ochtend in de bus en bij aanvang telkens grapjes werden gemaakt en wat nog belangrijker was, er stond geen wind, werd de mededeling eigenlijk niet serieus genomen! Totdat de oproep kwam dat het wel serieus was! Als een speer zijn we terug gevaren, maar wij zagen tijdens de terug vaart eigenlijk niets. Totdat we vlak bij de aanlegplaats kwamen en deze lag dus helemaal vol met ijsschotsen en bergjes! Niet te geloven dat dit in zo een korte tijd kan gebeuren. Ik probeer er twee foto's naast elkaar te zetten zodat jullie het verschil kunnen zien. Het was best spannend hoe we weer op het land konden komen, maar het is gelukt en de boot heeft wel wat deukjes opgelopen. We moesten snel uitstappen, want de boten moesten uit het water worden gehaald, omdat het anders door het ijs beschadigd zouden worden en vooral de buitenboord motor. Wat een avontuur weer!

imageimageimage
We zijn terug naar de bus gelopen en bij terugkomst eerst in het hotel wat gaan drinken met wat lekkers. Via het visitors centre zijn we terug gelopen, want het is zulk mooi weer dat het zonde is om binnen te blijven zitten. We hebben een kleine wandeling uitgezocht. Helaas kon Nous nog niet mee! We zijn met de auto eerst even gereden en hebben de wandeling gemaakt naar Kea View. Het was niet ver lopen, maar we hadden een schitterend uitzicht op de gletsjer en een rivier en meer. Daar hebben we ongeveer een uur heerlijk genoten en alles op foto vastgelegd. Ook met de verrekijker heel veel gezien van de massa ijs! Telkens zie je weer wat nieuws, kortom een schitterende wandeling.

image
Bij thuiskomst zat Noes al op ons te wachten in het zonnetje en we gaan gezellig eerst een biertje drinken en een paar frietjes eten. Uiteraard druk napraten over ons avontuur en wandeling.
Nu op de kamer het verhaaltje schrijven, douchen en dan gezellig in de woonkamer met elkaar een wijntje en een salade maken als avondeten. Het was weer een heerlijke dag. Nog maar drie dagen en dan gaan we weer naar Nederland vliegen. Uiteraard ook weer leuk om iedereen collega's, vrienden en familie weer te zien. Maar wat is deze vakantie voorbij gevlogen! Nog drie dagen genieten, maar ook van de terugvlucht genieten. Tot morgen!

imageimageimageimageimage

1. Wilja:
    21 februari 2016
    Ontzettend leuk dat jullie ons zo laten mee genieten.
    Dit was wel een hoogtepunt denk ik, super en wat jammer dat Anouska er niet bij was.
    Marieke super hoor dit verslag.
  2. Selma:
    21 februari 2016
    Wat jammer Koek, dat de migraine toch weer mee moest. Ik hoop dat t goed wegtrekt en je nog lekker kan genieten van de laatste dagen!
  3. Marianne van Tienhoven:
    21 februari 2016
    Wauw, wauw, wauw, wat een prachtig land!!!!
  4. Tini Groenendijk:
    21 februari 2016
    Dank voor verhaal en vooral voor de prachtige foto's! Wat een mooie dag zeg.