Wandelen op de gletsjer in Fox Glacier 15-02-2016

15 februari 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag een spannende dag, want we gaan met de helikopter naar de gletsjer! Maar even voor jullie allemaal, de volgers, wij hebben gelukkig niets van de aardbeving mee gekregen. Met ons is alles goed, wij zitten nog aan de westkant en de aardbeving was in Christchurch aan de oostkant. Het rommelt wel, maar nogmaals geen zorgen om ons, er is hier niets aan de hand!
Na een ontbijtje zijn we op weg gegaan. Best spannend allemaal, voor het eerst in een heli en voor het eerst wandelen op de gletsjer. Door het praatje word je al snel gerust gesteld en er is maar 1 motto GENIETEN! Dus dat gaan we maar doen.image Als je eenmaal zit in dat propeller ding, dan is het alleen maar schitterend, niets spannend alleen maar mooi! Dan de eerste blik op de gletsjer, daar word je even stil van, zo indrukwekkend. imageWe krijgen een korte instructie hoe de ijzers onder te binden en hoe je moet lopen. Nou je moet als een dinosaurus lopen, lomp, benen hoger optrekken en als een duck je voeten naar buiten, dus je bent een dinoduck! Maar het helpt wel en je staat stevig. Naar beneden, voeten naar voren, door de knieën en naar achteren hangen, dus eigenlijk als een stuiterballetje lopen. imageJules, onze vrouwelijke gids, legt veel uit over het ontstaan van de ijsgrotten. Als je een papier plat neerlegt en de twee uiteinden schuif je naar elkaar, dan gaat het papier in het middel omhoog en dat gebeurt er ook met het ijs. Elke dag is het anders op de gletsjer, want het ijs schuift 1 meter per dag. imageWater zoekt zijn eigen weg, dus de makkelijkste weg. Vandaag stroomt  een beekje linksom, volgende dag kan het rechtsom stromen. Beekjes stromen onder het ijs door. Jules is erg voorzichtig en controleert telkens het stuk dat wij gaan lopen.image De beelden spreken voor zich! Na ongeveer twee en een half uur worden we weer door de heli opgehaald en de mooie tocht is ten einde. We hebben super geluk gehad met het weer, want in de loop van de middag verwachten ze regen. Dan gaan de tochten niet door! Wat hebben we toch een mazzel!

imageimageimageimage

We gaan lekker een hapje eten en nagenieten van deze mooie tocht. Nadat we gegeten hebben, doen we de boodschappen, want vanavond is het weer zelf kokkerellen! Vanmiddag houden we ons rustig, maar dat mag ook wel een keertje. Jullie lezen morgen wel weer verder.

1. Liesbeth:
    15 februari 2016
    Wat een ontzettend mooie foto's van een wel hele mooie natuur.
    Als ik de foto's allemaal bestudeer, vraag ik mij af of Mees wel mee is.
  2. Ruud:
    16 februari 2016
    Wat geniet ik met jullie mee, ik was er in 2001 en door jullie verhalen en foto,s lijkt het pas geleden, heerlijk. Geniet verder daar!